النجوم يهنئون اصالة على طرح الجزء الاول من البوم "لحقت نفسي" من بينهم احلام وماجد المهندس وعمر العبد اللات
  • تاريخ النشر

النجوم يهنئون اصالة على طرح الجزء الاول من البوم "لحقت نفسي" من بينهم احلام وماجد المهندس وعمر العبد اللات

هنأ العديد من النجوم والفنانين للفنانة السورية أصالة بعد طرحها للجزء الأول من ألبومها الجديد الذي طرحته باللهجة المصرية ويحمل عنوان "لحقت نفسي" انتاج وتوزيع شركة روتانا . وعلى رأس هؤلاء النجوم، تأتي المطربة أحلام والمطرب الكبير ماجد المهندس وعمر العبداللات .

ولكن تلقت الفنانة أصالة كذلك الكثير من الدعم والتشجيع من قبل متابعيها عبر مختلف منصات التواصل الاجتماعي، الذين أبدوا إعجابهم الشديد بهذا العمل الموسيقي الجديد. ويحتوي الجزء الأول من ألبوم "لحقت نفسي" على 6 أغاني، وقد تم تصوير أغاني الألبوم بطريقة فنية عصرية.

وقد أعربت أصالة عن سعادتها بالتقدير الذي حظيت به من الجمهور والفنانين، حيث شكرت كل مُهنئيها وقالت: "ياحبايبي وأصحابي أنتوا وأهلي شكراً على الدّعم اللامحدود الّلي مو مخلّيني حتّى أعرف نام هالمحبّه العظيمه اللي غمرتونا فيها أنا بعرف إنّه الحظ كان مرافقني من بدايتي ولكن ردود أفعالكم هالمرّه رجّعتني بدل ماأنا عشرين حاسّه إنّي طفله سعيده عمري ماشفت غير الفرح بفضل الله ومحبّتكم". تابع من هنا

وكتبت الفنانة احلام لاصالة عبر حسابها في تويتر:" مبروك لنا وللفن هذا الابداع وبالتوفيق مقدماً اختي ننتظر الابداع #لحقت_نفسي".

وردت اصالة على احلام كاتبة:" الصديقه الغاليه أم فاهد الله يبارك بعمرك ويحفظك وقريباً سوا سوا يالله بدنا نشوف شو رح نعمل شو رح نسعد شو رح نبدع فكري ورح فكّر".

وكتب الفنان ماجد المهندس لاصالة :" الف مبروك يا صولا هذا الابداع بالتوفيق يا فنانتنا الرائعة"

وردت اصالة على المهندس:" ألف شكر للماجد الرّاقي الصديق الحبيب الله يبارك فيك والتوفيق حليفنا معاً آمين يارب العالمين".

وكتب الفنان عمر العبداللات لاصالة:" الله الله الله يا أصاله ... ألف مبروك يا رفيقة الدرب وبالتوفيق والنجاح الدائم".

وردت اصالة على عمر العبد اللات:" عمّوره ياصديقي وأخي الشهم شو مشتاقه نلتقى وشو جايه عبالي منسف ونقعد كلنا ببيتك الدافي نستمتع فيه وبقعدتك الحلوه وروحك الطيبه ياغالي".

وكتبت الفنانة داليا مبارك لاصالة:" الف مبروك صولا الغالية فالك التوفيق والنجاح يا حبيبتي في البومك الجديد".

وردت اصالة على داليا :" ياداليتي الموهوبه القريبه من قلبي وروحي الله يبارك فيكي ودائماً شوفك ناجحه وسعيده".

وكتبت الفنانة يارا لاصالة:" أصوله يا كلّ الحبّ ألف ألف مبروووووك #لحقت_نفسي يا مُبدعه بتستاهلي كل الخير".

وردت اصالة على يارا :" يارتي الحبيبه الله يبارك بعمرك ياحلواتنا الموهوبه".

وكتب راشد الفارس:" الف مبروك صولا الالبوم الرائع ..كل الامنيات بالتوفيق والنجاح الباهر كعادتك".

وردت اصالة:" الله يبارك فيك ويحفظك وكل النجاح يعطيك أخي الغالي".

 

وافتتحت أصالة الجزء الأول من ألبوم “لحقت نفسي" بأغنية “لما بنتجاهل”، وتعاونت فيها مع كل من الشاعر الغنائي محمود كلازا، والملحن كريم نيازي، والموزع الموسيقي طارق عبد الجابر، ومهندس الصوت ماهر صلاح. استمع للاغنية من هنا

وتقول كلمات أغنية “لما بنتجاهل”: “لما بنتجاهل اوقات لما بنتجاهل ونقول شىء مش مستاهل بنضيع منا قلوب عاملتنا ب كل ضمير بنخبط وقت وجعنا ف الناس اللى بتسمعنا وكأن جراحنا دى لعنه بتنكر كل الخير يمكن بنكون خايفين او عل الجراح متعودين يمكن زهق يمكن روتين او سوء نوايا يمكن شيطان البعد شاطر ف الفراق يمكن نرجع خايفين ف الوحده دى متعلقين نندم على ناس  مظلومين عايشين معانا بنلف دايره خطوطها مفهاش اتفاق اوقات ف زعلنا بنرضى ب مشاعر كلها بارده وبناخد دور مش دورنا ونخسر احسن ناس بنحارب نفسنا بينا وبنجرح ف اللى شارينا وبنرجع نندم عشان ضاع منا الاحساس”.

واغنية “الأخبار الحلوة” تعاونت فيها مع كل من الشاعر الغنائي محمود سليم، والملحن كريم أحمد، والموزع الموسيقي كريم أسامة، ومهندس الصوت محمد صقر، استمع للاغنية من هنا

وتقول كلمات الأغنية: “كل الأخبار الحلوه اللي تفرح جاتلي علي اديك ديماً بتكون وش السعد عليا وبتفائل بيك انت اللي عندي مهم مافيش حد تاني أهم كل الناس جنمبك دول يجو إيه بقي هاتجنني ياعم مش كل الرزق بيبقي فلوس أو خير و بيتردلك ده ساعات بيكون علي هيئة ناس علشان تيجي وتطمنك تيجي وبتسعدك من غير ما بتستأذنك قبلك مكانتش حياتي فأحسن حال ده أنا يامه عانيت كان عندي انا 100 عقده من الناس شوفتك كده واتفكيت كده الدنيا بدأه تحن بشاير دلع بتهل اول مابشوفك قلبي يدق كأنه جرس بيرن”.

واغنية "فوووق" من عمر عبده علي وألحان عمرو الشاذلي وتوزيع محمد ياسروميكس وماستر : جاسم محمد اشراف عام : فائق حسن  استمع للاغنية من هنا 

وتقول كلماتها :

فوووق فوق بقي وخليك فحالك الف مره انا قولتهالك وفر الاحساس لنفسك والنصايح خليهالك فوق فوق بقى انت فاكرني يعني قلبي فغيابك واجعني روح وكنت نفعت نفسك لما تبقي فيوم نافعني انت مبتزهقش من كدبك معايا ايه فاكرني هبقي حد من الضحايا انت اخر حد ممكن اعيش عشانه انت واحد كل همه كان اذايا روح روح بقى ولا انت فاضي انت بالنسبالي ماضي فتره عدت من حياتي والحياه موقفتش عادي روح هى سيره هعيده تاني انت بني ادم اناني ليه اضيع عمري يعني ع اللي  ضيعني واذاني

واغنية "مارس ابريل" من كلمات عليم وألحان نور عز وتوزيع احمد مغربي وميكس وماستر : محمد صقر اشراف عام : فائق حسن استمع للاغنية من هنا

وتقول كلمات الاغنية: 

لو وجعى زاد .. أنا هوجعه لو شوقى عاد .. أنا همنعه لو ع الطريق .. أنا هرجعه خلّى البعاد .. بقا ينفعه حيط .. بناه .. آذاه .. مُناه .. نرجعله ياه خيط .. مقطوع .. ممنوع .. دموع .. ورجوع ل دا دارس .. وجع .. جدع .. يدوق بقا وجعى انا مارس .. أبريل .. يونيو .. يوليو لآخر السنه لو فى حكايات كات تِتروى لو كان نبات .. كان يتروى دا قلب مات وخلاص قِوى ومافيش دراع هنا يتلوى

واغنية مانجا من كلمات مصطفى حسن والحان مصطفى العسال وتوزيع توما ومكس وماستر : محمد صقر اشراف عام : فائق حسن استمع للاغنية من هنا

وتقول كلمات الاغنية

 

يازينة الفواكه يا مانجا مانجا يامانجا هتحبني ولا اطخ روحي بطبنجه تمشي علي الارض التراب يتحول حنه والنور لو قاطع بنشوفك قمر ما بينا لمينا عزالنا لما ناديت ووراك عزلنا هتحبني ولا اطخ روحي بطبنجه يازينة الفواكه يا مانجا مانجا يا مانجا هتحبني ولا اطخ روحي بطبنجه صوتك نغماته بتطربني ولا الاغاني وعينيك فيها لامعه اه ياني مدوخاني إسمك بناديه بدقات قلبي من قبل لساني هتحبني ولا اطخ روحي بطبنجة يازينة الفواكه يا مانجا مانجا يا مانجا هتحبني ولا اطخ روحي بطبنجه مكتوب ف بطاقتك ايه قولي ف خانه الشغلانة يا حابسنا ف حبك اه جوا في خمسين زنزانة اصلي بأمانه مصدفتش زيك بأمانة هتحبني ولا اطخ روحي بطبنجة يازينة الفواكه يا مانجا مانجا يا مانجا هتحبني ولا اطخ روحي بطبنجه

اغنية رجل مثالي من كلمات احمد ابراهيم والحان كريم نيازي وتوزيع موسيقي كريم أسامة ومكس وماستر : جاسم محمد اشراف عام : فائق حسن استمع للاغنية من هنا

وتقول كلمات الاغنية

 

لو عليا .. ف انا عايزه اؤمر عينيا تتقفل تملي لو غيرك انت قالي كلمتين مجامله مابشوفش نفسي كامله الا بيك حبيبي يارب يكون نصيبي اعيش معاك انت ياللي .. ليك فيا مني كلي روحي فيك .. تملي شايفاك في الدنيا ضلي ليه كده مخلي الدنيا جميله قولي حلوة بيك .. حياتي يا اغلي من حياتي يا ملاااك !!! ماليلي الدنيا عشق و حب خام شاريني بالافعال مش بالكلام وانا واحده نقطه ضعفي الاهتمام جايزة راجل مثالي شالني في تعب الليالي ياخدها حبيبي مني بس ليه اطبع في قلبي صورته وماجيبش غير في سيرته ده كفايه خاطري ده اللي مشتريه بيك لقتني .. بحلو لو بقتني حاسه انا بـ اني محتاجه ارقص و اغني دي الحياه في عيني بوجودك بتناديني يا اللي فيك حياتي و عمري بيك و روحي ليك فيك برائه .. اوقات تقلب جرائه و ليك كمان طريقه تضعف قلبي فـ دقيقه فين انا هلاقي واحد ماسك و باقي ماسكه فيك انا لو كله باع همسك تملي و هشتريك

وأشارت إلى أن الجزء الثاني من الألبوم سوف يرى النور قريباً في الفترة المقبلة. ويُعد ألبوم "لحقت نفسي" أحدث أعمال الفنانة السورية أصالة، وهذا هو العمل الذي تعاونت خلاله مع فريق عمل موسيقي متميز. ويتوقع أن يحظى الألبوم الجديد بالنجاح والتقدير كما شاهدنا من خلال الاستقبال الكبير الذي حظي به في الأيام الأولى من طرحه. وقد قامت أصالة بترويج الألبوم بنفسها عبر حساباتها الخاصة على مواقع التواصل الاجتماعي، وقد نالت العديد من التعليقات الإيجابية والداعمة.